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생각은 “이면(裏面, other side)”으로 향한다.

이미 수년전 사물의 물성(物性)을 탐구하면서 시작된 사물에 대한 관심은 질료의 성질에서 사물의 다른 모습이나 사물의 표정에 관한 호기심으로 전개되고 더 나아가

형상의 이면에 머물지 않고 공간과 상황, 현상과 연결된다.

이면은 일종의 ‘경계’의 의미이기도 하다. 이쪽과 저쪽의 경계가 닿는 면을 상기시키는 흔적과 같은 것이다.

겉으로 나타나거나 눈에 잘 보이지 않지만 사물의 곁에 머물러 사물의 테두리 너머에 있는 것을 암시한다.

정확히 그것은 아니지만 그것의 모양을 은유할 수 있는 이면의 어딘가를 지칭하는 의미로, 나는 그것을 “유사(類似, similar)”라고 부른다.

 

그것이 무엇이던 일련의 미적(美的)활동에는 마땅히 아름다움에 대한 본질적인 욕망과 충동이 내재하기 마련이다.

내게 아름다움은 어떤 사물의 외형에서 보이는 감각의 차원이 아니라 개인이 품고 있는 사물에 관한 서사와 마주치는 과정에서 발현되는 양상이라는 생각이다. 

개별적인 서사 속에 잠재된 기억이나 상념의 조각이 사물과 조응하는 것 같은.

아름다움을 개인의 경험이나 정서와 관련된 기억이 특정한 사물이나 현상과 마주하는 상황에서 만들어진다는 견해에서 보자면 아름다움을 잇는 단어는 ‘짓다’나 ‘꾸미다’ 보다는

‘깃들다’, ‘드리우다’, ‘서리다’와 같은 단어가 더 적절해 보인다.

 

작품이 만들어지는 실마리의 대부분은 구체적인 정황보다는 직관이나 순간의 체험에 더 기대어있다.

앞을 볼 수 없는 어두움 속에서 신경을 곤두세워 즉각적으로 반응하는 촉각이나 후각으로 전달되는 느낌처럼 무엇보다도 몸이 먼저 반응하는 경험을 우선하게 된다.

‘나뭇잎’ 작업에서 나타나는 ‘결핍’이나, ‘부재’를 연상시키는 작용처럼 공감각적 반응을 일으키는 현상이나 상황과 만나는 순간의 기억이 중요하다.

그것은 감각이 우선하는 순간의 경험으로부터 작품의 고유한 밀도가 더해진다는 생각 때문이다.

 

또 하나는 시간이다.

시간은 오래된 미스터리다.

순간, 지금, 영속, 찰나, 시, 분, 초, 현재, 과거, 미래, 영원...

특정한 상황 속의 시간의 흐름을 감지하는 것은 지금까지 경험하지 못한 어떤 신비로운 비밀에 다가가는 기분이다.

수많은 현상 속에서 시간은 시공간을 넘나들며 이제껏 경험한 적 없는 또 다른 차원의 문을 두드린다.

시간이 머무는 자리에는 순간의 파편들이 난무하고 어지럽게 널려있는 순간의 파편들이 기억이나 상상의 조각들과 만나 사물이나 현상에 변주를 더한다.

“삶과 죽음, 순간과 영원, 환상과 현실, 사물의 본래 모습, 아름다움, 이면들”

 

이면을 모색하는 시선이 작품 속에서 횡의 축을 구성한다면, 시간은 종의 축을 지난다.

 

 

 

"Life and death, moment and eternity, fantasy and reality, the original nature of things, beauty, the hidden aspects of things”

 

Thoughts lead to the other side(裏面) of things.

Interest in objects, which began with the exploration of the properties of materials years ago, unfolds into curiosity about the different aspects or expressions of objects beyond their

material nature, and moreover connecting to the hidden aspects beyond their form, related to its space, situations, and phenomena.

The other side also carries a meaning of 'boundary'. It's like a trace reminding of the boundary between one side and the other. It doesn’t seem to be easily visible, but it’s always

around and implies something beyond the edge of the object.

It’s not exact, but referring to somewhere in the other aspect that can be metaphorically represented. I call it 'similarity' (類似, similar).

 

Whatever it may be, in a series of aesthetic activities, it’s unavoidable to have an inherent desire and impulse for beauty. To me, beauty isn't just solely based on the sensory

dimension derived from the visual appearance of an object, but rather the idea developed in the process of manifesting narratives about objects held by individuals.

As if fragments of memory or ideals hidden within individual narratives resonating with objects. 

From the perspective that beauty arises from situations where personal experiences or emotions related to individuals are encountered with certain objects or phenomena, words

that could describe beauty like 'embellish' or 'decorate' seem less appropriate than ‘indwell’, ‘diffuse’, or ‘draw out’.

 

Most of the indications when creating a work rely more on intuition or moments of experience than on specific circumstances. Like the immediate response of the olfactory or

tactile sensations when dark, you would prioritize the experience of body reacting first. 

Similar to the action evoking a sense of 'deficiency' or 'absence' in the 'leaf' work, the memory of phenomena or situations that evoke synesthetic responses is important. It's

because the unique density of the work is enhanced from the experience of moments where senses take precedence.

 

Another aspect is time.

Time is an ancient mystery.

 Moment, now, persistence, fleetingness, hour, minute, second, present, past, future, eternity...

Detecting the passage of time in a specific situation feels like approaching some mysterious secret that has never been experienced before. Through numerous phenomena, time

knocks on the door of yet another never experienced dimension.

Where time remained, fragments of moments thrive and the chaotic pieces of moments encounter memories or fragments of imagination adding variations to objects or phenomena.

 

If the gaze seeking the ‘other side’ constitutes the x-axis in the work, time passes through the y-axis.

​용 선

Education 

2005 ~ 2007

 원광대학교 동양학대학원 불교학과(禪조형예술학전공) 졸

 Wonkwang University, M.F.A. in The Department of Buddhism, Iksan, Korea

1990 ~ 1998

 충남대학교 예술대학 조소과 졸

 Chungnam University, B.F.A. in Sculpture, Daejeon, Korea

Exhibitions 

Solo

2024     '질' (예일갤러리/ 청주)                                                                      ‘The Act of Doing’ (yeilgallery/ Cheongju, Korea)                                                                   

2023      '지나가는 모양' (갤러리 수리치/ 공주)                                                ‘A Passing Shape’ (Gallery Soorich/ Kongju, Korea)

2023     ‘Knitting & Sewing’ (갤러리 메르헨/ 대전)                                            ‘Knitting & Sewing’ (Gallery Merhen/ Daejeon, Korea)

2022     ‘구멍’ (Artspace 128/ 대전)                                                                  ‘Hole’ (Artspace 128/ Daejeon, Korea)

2019      ‘우화(寓話), 자전거 타는 남자 – episode 4’ (Artspace 128/ 대전)             ‘A fable, A man riding a bicycle episode-4’ (Artspace 128/ Daejeon, Korea)

2017      ‘사소한 혹은 하찮은’ (대청호미술관/청주)                                          ‘Trivial’ (Daecheongho Museum of Art/ Cheongju, Korea)

2016      ‘線에서’-pen knitting #2 (이공갤러리/대전)                                        ‘From Line’ (Igong Gallery/ Daejeon, Korea)

2011       '유사한 시선’ (오픈스페이스 배/부산)                                                'Similar View' (Openspace Bae/ Busan, Korea)

2010      ‘Similitude-스페이스씨 기획초대전’ (스페이스 씨/대전)                       ‘Similitude’ (Space SSEE/ Daejeon, Korea)

2009     ‘갤러리 미고 Young Artist Project’-pen knitting #1 (갤러리 미고/부산)    ‘Solo Exhibition’ (Gallery Migo/ Busan, Korea)

2008     ‘큐브스페이스 기획초대전’ (cubespace /서울)                                  ‘Solo Exhibition’ (Cubespace/ Seoul, Korea)

2006     ‘반지하 기획초대전’ (대안공간 반지하/대전)                                       ‘Solo Exhibition’ (Gallery Bangiha/ Daejeon, Korea)

2005     ‘natural’ (이공갤러리/대전)                                                                ‘Natural’ (Igong Gallery/ Daejeon, Korea)

2004     ‘짧은 책’ (이공갤러리/대전)                                                               ‘Short Book’ ( Igong Gallery/ Daejeon, Korea)

2003     ‘drawing’ (Café Handy man/대전)                                                        ‘Drawing’ (Café Handyman/ Daejeon, Korea)

Group

2024    '사라지는 것과 잊혀지는 시간' (갤러리 수리치/ 공주)                                                                                  

2024    '四覺, 思角' (갤러리 수리치/ 공주)                                                                           ‘A Four-Person Exhibition’ (Gallery Soorich/ Kongju, Korea)

2024    '그들은 ing' (갤러리 메르헨/ 대전)                                                                           ‘They are ing’ (Gallery Merhen/ Daejeon, Korea)

2024    '사유의 시선' (덴아트갤러리/ 인천)                                                                          ‘A Thoughtful Eye’ (denartgallery/ Incheon, Korea)

2023     '삼인전' (Artspace 128/ 대전)                                                                                  ‘An Exhibition of Three People’ (Artspace 128/ Daejeon, Korea)

2023     ‘SIAF그림 페스티벌’ (art-for-art/ 대전)                                                                    ‘SIAF Festival’ (art-for-art/ Daejeon, Korea)

2020     ‘NEMAF2020 서울국제대안영상예술페스티발’ (탈영역우정국/ 서울)                          ‘NEMAF2020’ (Post Office/ Seoul, Korea)

2019     ‘형형색색 形形色色‘ (대전시립미술관/ 대전)                                                            ‘A Variety of Colors‘ (Daejeon Museum of Art/ Daejeon, Korea)

2019     '상상의 공식’ (부산현대미술관/ 부산)                                                                     ‘An Imaginary Formula’ (Busan Museum of Modern Art/ Busan, Korea)

2018     ‘HATE International Film Festival’ (건국대학교 글로벌캠퍼스/ 천안)                            ‘HATE International Film Festival’ (Konkuk University Glocal Campus/ Cheonan, Korea)

2018     '전환의 봄 그 이후’ (대전시립미술관/ 대전)                                                             ‘Transitional Spring & Beyond’ (Daejeon Museum of Art/ Daejeon, Korea)

2017     ‘평창비엔날레, 다섯 개의 달: 익명과 미지의 귀환’ (e-zen/ 강릉)                                 ‘Pyeongchang Biennale’ ((e-zen/ Gangneung, Korea)

2016     ‘/Odysseia' (오픈스페이스 배/ 부산)                                                                        ‘/Odysseia' (Openspace Bae/Busan, Korea)

2014     ‘Art Road77 아트페어2014 (리오갤러리/ 헤이리)                                                       ‘Art Road77 Art Fairs 2014' (Rio Gallery/ Heyri, Korea)

2014     ‘Reminding Space' (스페이스 배/ 부산)                                                                    ‘Reminding Space' (Openspace Bae/Busan, Korea)

2013     ‘What's on' (경기창작센터/ 안산)                                                                            ‘What's on' (Gyeonggi Creation Center/ Ansan, Korea)

2013     '드로잉, 생각의 시작' (아트팩토리/ 헤이리)                                                             'Drawing, Birth of Thinking' (Art Factory/ Heyri, Korea)

2013     ‘이야기하는 사물 – 신세계갤러리 기획전’ (신세계갤러리/ 광주)                                ‘Speaking Objects' (Shinsegae Gallery/ Gwangju, Korea)

2012     '오픈 마인드 예술가, 기업의 문을 열다' (KOTRA 오픈갤러리/ 서울)                             'Open mind' (KOTRA Open Gallery/ Seoul, Korea)

2012     '프로젝트대전2012:에네르기' (대전시립미술관/ 대전)                                               'Project Daejeon 2012: Energy' (Daejeon Museum of Art/ Daejeon, Korea)

2012      '선셋 장항페스티발-공장미술제' (장항 미곡창고/ 장항)                                           'The 2012 Art Factory Project'(Rice Granary/ Janghang, Korea)

2011      '2011 Local to Local-Busan in Taipei'( Taipei Contemporary Art Center/ 타이페이,대만)   '2011 Local to Local-Busan in Taipei'( Taipei Contemporary Art Center/ Taipei,Taiwan)

2011      'Aizu Art College' (Yamabiko Gallery/ 미시마,일본)                                                     'Aizu Art College' (Yamabiko Gallery/ Mishima, Japan)

2011      'MMAC Festival in Tokyo' (HIGURE 17-15cas contemporary art studio/ 도쿄,일본)            'MMAC Festival in Tokyo' (HIGURE 17-15cas contemporary art studio/ Tokyo, Japan)

2011      '2011 Hive Air 마당발 네트워크전'(hive space A/청주)                                           '2011 Hive Air Madangbal Network'(hive space A/ Cheongju, Korea)

2011      ‘대전-생테티엔느 교류전’(대전시립미술관/대전)                                                     ‘Exchange Exhibition in Daejeon & Saint-Etienne’(Daejeon Museum of Art/Daejeon, Korea)

2011      ‘사물의 편에서 보다’(대안공간 충정각/서울)                                                           'See from the standpoint of an object'(alternative space Chungjeonggak/ Seoul, Korea)

2011      ‘반디의 여명-救出作展’(대안공간반디/부산)                                                           ‘Bandee- rescue operation’ (spacebandee/Busan, Korea)

2011      ‘새 움트다’ 자라섬 국제바깥미술전(자라섬/가평)                                                    ‘Come into new Bud: Omni Vision’ (Jara Island/ Gapyeong, Korea)

           

Residence

2013     경기창작센터 기획 레지던시(10개월) 입주작가, 경기창작센터, 안산

2008    오픈스페이스배 레지던시 프로그램 단기(8개월) 입주작가, openspace Bae, 부산

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